2.03.2012

vänner för livet?

Nyligen har jag träffat ett par nya vänner. Vuxenvänner.  

Det är oändligt mycket värre att gå och fika med en ny vän än att gå på en dejt. På en dejt kan man fejka, vad man har på sig spelar roll och hur man ser ut i håret. Om dejten inte verkar vara överförtjust i din personlighet kan du rikta in dig på en mer fysisk approatch. 
Men med den nya vännen sitter du där i en sjukt sticksig kofta som du drog på dig för att se avslappnad och oanfäktad ut men som egentligen var svindyr och tydligen är gjord av gammalt granbarr. 
Du har bara din person att erbjuda, inget annat. En tråkig fan. Hur ska det kunna marknadsföras på vettigt sätt?

För ganska precis ett år sedan gjorde jag och en väldigt nära vän slut. 
Det sammanlagda traumat från a.l.l.a mina tidigare stupade pojkvänsförhållanden kommer inte ens i närheten av den eländiga sorg detta gav upphov till. Mardrömmar, fyllegråt samt en total själanöd. 
När en vän gör slut så blir man ju blir inte ratad för att 'det finns nån annan, hon är 21', 'vi vill olika saker med livet', 'vi har långsamt växt ifrån varann', jag har legat med nån annan på skidsemestern'… Nejdå, du blir dumpad för h.e.l.a din personlighet.
Jag blev även dumpad på facebook ett tag efter. 
-Add friend?
undrar facebook vänligt när jag ville titta på hennes sida, och där sitter jag med en klump i halsen och inser att hon har fått en liknande fråga av facebook strax innan:
-Remove as friend?
tydligen.

När man var liten blev man kompisar för att man hade likadan jacka eller för att man åkte samma buss till skolan. 
Idag vet jag inte riktigt vad jag kan erbjuda längre. 
Jag jobbar ganska mycket och när jag inte jobbar är jag är ofta ganska trött, jag har inte speciellt mycket pengar att åka på äventyr för, jag är kass på att prata i telefon och komma ihåg födelsedagar, jag har en hund som kissar inne och bits, jag har slutat anordna fester av okänd anledning, min humor är så svart att du ofta aldrig kommer att fatta att jag vill skämta, jag dricker en del och ibland går det flera dagar innan jag borstar håret. 

 -…add as a friend. 
-Accept? ...Anyone? undrar facebook... och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar