5.19.2012

du är ute!

i dagarna blev en god vän 180graders dumpad, att ena dagen vara sambo och stadgad till att 36timmar senare vara bostadslös och singel, utkastad som ett förbrukat kaffefilter. 
på en solig parkbänk i slottskogen sa han; jag borde ha fattat något när hon började sminka sig sjukt mycket, köpa nya kläder och göra ögonlaser. Ja, tänker jag, det borde du! 

att vara på sin vakt har blivit vårt ledord, egen bostad, fristående sparkapital och stark vänkrets malande mantran. att tro på kärlek och förlita sig på att en annan människa i vår förfallande, teknikdekadenta generation ska behandla oss värdigt, uppriktigt eller ens det minsta omtänksamt är lika med katastrof och ses som ytterst oansvarigt.
hur har vi hamnat här? när gjorde vi människor omkring oss lika förgängliga som den gamla modellen smartphone? som jag älskade Iphone 3, som nu ligger bortglömd i 4Spaketet i väntan på att jag ska hinna till en återvinningscentral. faktum är att vi tar bättre hand om vår sortering av sopor än våra utkastade partners.  

vårt liv handlar om Jaget. idag känner Jaget att jag är på jäkla topp! kolla vad snygg Jaget är, kolla vad mycket pengar Jaget har, Jaget är omnämd i Metro, Jaget vip'ar in på klubbar där alla är snygga och dumma i huvudet, Jaget kan se utan glasögon, Jaget ligger före men jagar ändå vidare
det är Jaget som kastar fullträff i Spökboll, 'pang du är UTE'. jaget är inte intresserad av det som våra mor och farföräldrar kände som i nöd och lust. Jaget offrar intet, ångrar inget, låter inget stå i vägen för Sigsjälv och har lite samma inställning till andra varelser som den där föräldern som övertygar sina gråtande barn om att sommarkatten har det bättre ensam ute på landet än inknödd i en lägenhet i stan.

jaget är 2000talets superresistenta dödsjukdom som, om vi låter den uppfylla oss, garanterat kommer att leda till ett ont sinne, en förmörkad människosyn, girighet, hets mot samtliga folkgrupper samt en ytterst plågsam själadöd. så tyst mitt Jag så får du socker...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar